Strukturovaná data
Poslední aktualizace: 26. 9. 2024
Štítky: prohlížeč, SEO, SERP, Strukturovaná data
Strukturovaná data jsou speciální metadata, která univerzálně popisují obsah konkrétní webové stránky vyhledávačům.
V tomto článku se dozvíte, co jsou to strukturovaná data a k čemu je můžeme využít. Pokud Vás nezajímá technické pozadí těchto webových metadat, ale zajímají Vás specificky vypadající výsledky vyhledávání v SERPu, pak zřejmě hledáte článek o Rich snippets, který s tímto tématem úzce souvisí.
Co jsou strukturovaná data?
Strukturovaná data jsou pojem, který zastřešuje zvláštní značky, které přidáváme do kódu webových stránek, abychom vyhledávačům jako je třeba Google nebo Seznam umožnili lépe pochopit, o čem naše stránky jsou. Je to jakýsi popis obsahu stránky strukturovaným způsobem, který lze počítačem poměrně snadno dále zpracovat. Strukturovaná data vlastně můžeme chápat jako taková metadata o webové stránce.
Proč používat strukturovaná data?
- Vylepšení vzhledu ve výsledcích vyhledávání: Stránky se strukturovanými daty mohou být zobrazeny ve výsledcích vyhledávání s více podrobnostmi – které obsahují například hodnocení, ceny, obrázky nebo dokonce interaktivní prvky. To vše přitahuje více pozornosti uživatelů a tím pádem zvyšuje pravděpodobnost kliknutí a následné návštěvy.
- Zvýšení viditelnosti v SERPu: Strukturovaná data mohou pomoci zlepšit pozici vaší stránky ve vyhledávání, zejména v případě, že soutěžíte s jinými weby, které nabízejí podobný obsah. Web, který disponuje strukturovanými daty, je pro vyhledávače lépe pochopitelný a čitelný, než podobný web bez tohoto prvku.
- Zlepšení uživatelské zkušenosti: Strukturovaná data mohou uživatelům poskytnout rychlejší a přesnější informace, což zlepšuje jejich celkovou zkušenost s vaším webem. Tento bod silně souvisí s prvním.
- Nové možnosti zobrazení: Strukturovaná data otevírají dveře k novým způsobům, jak se váš obsah může objevit ve vyhledávání. Například, recenze produktů se strukturovanými daty se mohou zobrazit v samostatném bloku ve výsledcích vyhledávání.
Jak vypadají strukturovaná data?
Strukturovaná data obvykle zapisujeme pomocí jazyka JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data). Výhodou je, že tento jazyk je snadno čitelný jak pro lidi, tak pro počítače. Strukturovaná data se vloží do sekce <head>
HTML dokumentu.
Příklad strukturovaných dat popisujících organizaci.
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Organization",
"url": "https://encyklopediewebu.cz",
"name": "Encyklopedie Webu",
"contactPoint": {
"@type": "ContactPoint",
"telephone": "+420770660362",
"contactType": "Customer Service",
}
}</script>
Druhy strukturovaných dat
Existuje mnoho různých druhů strukturovaných dat, které se používají pro různé typy obsahu. Níže krátce popíšu některé z nejběžnějších druhů.
Produkt
Tento druh, který má označení Product reprezentuje zejména e-shopové produkty a zboží, které je možné zakoupit, nebo o něm zjistit podrobnosti po kliknutí na daný rich snippet. Popisují tedy standardní vlastnosti produktů, jako jsou například cena, dostupnost nebo recenze produktu nebo zboží. Druh Product tedy použijeme například v případě klasických e-shopových produktů a obecně v prodeji.
Článek
Tento druh strukturovaných dat se používá pro popis článků, blogových příspěvků a novinek. Zahrnují informace jako nadpis, autor, datum publikování, popis a klíčová slova. Díky nim mohou vyhledávače lépe zařadit článek do kontextu a zobrazit ho v relevantních výsledcích vyhledávání.
Druh označujeme jako Article, a na webu Schema.org je popsán následovně: „An article, such as a news article or piece of investigative report. Newspapers and magazines have articles of many different types and this is intended to cover them all.“. Z toho vyplývá, že tento druh máme použít pro popis všech druhů článků, ať už se jedná o novinový článek, investigativní reportáž, nebo jiný typ článku.
Událost
Druh s názvem Event používáme k popisu událostí – koncertů, konferencí, výstav a podobně. Mezi vlastnosti patří třeba název události, popis, datum, čas, místo konání nebo výše vstupného. Tento druh strukturovaných dat se tedy hodí použít například na webu nějaké předem plánované události.
Lokální podnik
Název LocalBusiness vypovídá mnohé o účelu tohoto druhu strukturovaných dat – popisuje totiž místa jako jsou obecně restaurace, kavárny, hotely a nebo obchody. Mezi popisované vlastnosti patří kromě těch obecných základních také třeba otevírací doba a telefonní číslo.
Organizace
K popisu organizací jako jsou firmy, školy a nebo třeba neziskové organizace použijeme široce využívaný druh Organization. Do strukturovaných dat nezapomeneme uvést adresu, telefonní číslo, e-mail, webové stránky a samozřejmě popis činnosti dané organizace.
Další druhy strukturovaných dat
Druhů strukturovaných dat známe mnoho – třeba recepty. Jak jste již zjistili z odkazů, všechny informace o strukturovaných datech na webech, naleznete na webu Schema.org. Jedná se o projekt, který vznikl ze spolupráce největších vyhledávačů (Google, Bing, Yandex, Yahoo!) s cílem vytvořit jednotný jazyk pro strukturovaná data na internetu.
Technická realizace strukturovaných dat
Pro zápis strukturovaných dat nejčastěji používáme formát JSON-LD, který je snadno čitelný a implementovatelný. Strukturovaná data se následně umisťují do hlavičky stránky <head>
nebo do těla stránky <body>
. Po dokončení prací se strukturovanými daty spustíme nástroj na testování strukturovaných dat – například Validator od Googlu a ověříme, zda vše funguje tak, jak má. Následně pravidelně kontrolujeme a aktualizujeme strukturovaná data, je-li to třeba.
Softwarové řešení strukturovaných dat
K efektivní tvorbu, správu a distribuci strukturovaných dat můžeme využít specifická softwarová řešení. V případě redakčních systémů jako je WordPress můžeme například využít SEO pluginů. Naší další možností je vyvinutí vlastního softwaru, který tento problém řeší.
Z vlastní praxe příliš nedoporučuji „ruční“ řešení zápisem do souboru kódu.
Strukturovaná data vs. Rich snippet
Na zdánlivě složitou otázku existuje poměrně snadná odpověď. Strukturovaná data a rich snippet jsou sice úzce spojené pojmy, ale reprezentují různé úrovně v procesu, jak se informace dostávají z Vašeho webu do vyhledávačů a následně do výsledků vyhledávání.
Strukturovaná data jsou metadata, která slouží k dalšímu zpracování. Dá se říct, že se jedná o jakýsi kousek kódu, část kódu celé webové stránky. Oproti tomu Rich snippet je vizuální prvek, který se může vyskytovat ve výsledcích vyhledávání v souvislosti s odkazem na daný web.
Tedy jednoduše – strukturovaná data na webu jsou základním podkladem pro vytvoření a následné zobrazení Rich snippetu.
Zajímavé odkazy
Schema.org – Na tomto webu najdete prakticky vše, co Vás o strukturovaných datech zajímá. Jedná se prakticky o takovou bibli strukturovaných dat.
Validator.schema.org – Na subdoméně bible strukturovaných dat můžete využít validátor strukturovaných dat a zjistit, zda někde nemáte chybu, která by negativně ovlivňovala čtení Vašeho webu vyhledávači.
Líbil se Vám tento příspěvek? Sdílejte ho!
Potřebujete poradit s vývojem nebo správou webu? Chcete se na něco zeptat odborníka, nebo zkonzultovat Váš projekt? Chcete si nechat vytvořit prezentační web nebo e-shop?
Nebo chcete pouze zaslat vzkaz do redakce?
Zanechte nám zde krátký vzkaz. Ozveme se Vám.
Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.