Sitemap
Poslední aktualizace: 12. 9. 2024
Sitemapa obsahuje seznam všech stránek na webu a informace o nich. V tomto článku se dozvíte, proč je mapa stránek tak důležitá.
Sitemap, česky mapa stránek, případně sitemapa, je soubor, který obsahuje seznam všech stránek na webu a informace o nich. Tyto informace slouží vyhledávačům, jako je Google, k procházení a indexování webu.
Sitemap se obvykle vytváří ve formátu XML a ukládá se do kořenového adresáře webu. Příkladem umístění sitemapy je třeba adresa encyklopediewebu.cz/sitemap.xml
.
Obsah souboru Sitemap
Sitemap obsahuje o jednotlivých stránkách na webu mnoho informací užitečných pro vyhledávače, například data o:
- URL adresách stránek: URL adresa každé stránky na webu.
- Datu poslední aktualizace: Datum, kdy byla stránka naposledy aktualizována.
- Prioritě stránky: Jak důležitá je konkrétní stránka webu pro vyhledávače.
- Frekvenci změn: Jak často se konkrétní stránka mění.
- Typu obsahu: Typ obsahu na stránce (např. text, obrázek, video).
Výhody použití Sitemapy
Je obecně doporučováno mít na webu Sitemapu. Na druhou stranu je však třeba zdůraznit, že není povinná a dá se říct, že většinu webů dokáží vyhledávače slušně prohledat i bez přítomnosti Sitemapy. Mapa stránek však rozhodně není pouze věcí velkých webů, a já osobně rozhodně doporučuji umisťovat mapu stránek na každý webový projekt nezávisle na jeho velikosti.
Některé z výhod užití sitemapy jsou sepsány zde:
- Lepší indexace: Sitemapa dává vyhledávačům vědět, které stránky na webu existují a jak jsou navzájem propojeny. To může vést k tomu, že se web objeví ve výsledcích vyhledávání (SERPu) pro více relevantních klíčových slov.
- Zlepšuje SEO webu obecně: Mapa stránek může pomoci zlepšit SEO webu tím, že usnadňuje vyhledávačům pochopení struktury webu a obsahu stránek.
- Identifikuje skryté stránky: Sitemapa může vyhledávačům pomoci identifikovat také ty stránky na webu, které nejsou nijak propojeny s jinými stránkami. To může být užitečné ke zlepšení SEO těch stránek, které by jinak mohly být vyhledávači ignorovány.
Dva druhy sitemap
Víte, že existují dva populární druhy map stránek? Ačkoli mají oba druhy stejný primární cíl – zvýšit povědomí vyhledávačů o struktuře konkrétních webových stránek, liší se v technologickém provedení a řekněme, že v jakémsi sekundárním účelu, či v dalších možnostech praktického využití, nad rámec vyhledávacích robotů.
XML sitemapa
XML sitemapa používá k ukládání dat formát XML (Extensible Markup Language), což je univerzální formát pro ukládání dat. Primárním, a vlastně jediným účelem tohoto druhu sitemapy je komunikovat vyhledávačům informace o Vašem webu. V XML by se měly nacházet všechny URL, které chcete indexovat, a to včetně informací o důležitosti jednotlivých stránek, frekvenci aktualizací a dalších metadat.
XML sitemapa není určena k tomu, aby ji procházeli uživatelé. Naopak slouží vyhledávačům.
HTML sitemapa
Narozdíl od XML, HTML sitemapa používá – jak již vyplývá z jejího označení, HyperText Markup Language (HTML), což je standardní značkovací jazyk pro vytváření webových stránek. Takováto sitemapa slouží primárně uživatelům webu. Může být navržena například jako přehledná stránka, která pomůže uživatelům snadněji se orientovat po Vašem webu.
Jelikož za standardních okolností nechcete tuto stránku před uživateli skrývat, většinou na ni vede nějaký odkaz, například z footeru (patičky).
Takováto sitemapa může obsahovat méně technických metadat, ale naopak zajímavé funkce pro uživatele, například vyhledávací pole, nebo řazení článků a stránek dle kategorií nebo jiných kritérií.
Která sitemapa je lepší?
Ideální cestou je mít na webu oba druhy sitemap. Je nutné si uvědomit, že ačkoli obě verze jakýmsi způsobem pozitivně ovlivňují to, jak moc dobře si Váš web vede po stránce SEO, XML sitemapa slouží primárně vyhledávačům, a HTML sitemapa primárně uživatelům.
Pokud máte web, rozhodně Vám doporučujeme si (nechat) vytvořit sitemapu. Existuje mnoho nástrojů, které vám s tím pomohou, a je to relativně snadný proces.
Líbil se Vám tento příspěvek? Sdílejte ho!
Potřebujete poradit s vývojem nebo správou webu? Chcete se na něco zeptat odborníka, nebo zkonzultovat Váš projekt? Chcete si nechat vytvořit prezentační web nebo e-shop?
Nebo chcete pouze zaslat vzkaz do redakce?
Zanechte nám zde krátký vzkaz. Ozveme se Vám.
Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.