Vše, co chcete vědět o vývoji www

Odkaz

Datum publikování: 11. 10. 2024

Poslední aktualizace: 20. 3. 2025

Štítky: HTML, HTML atribut, SEO, URL

O odkazech jste již nejspíš někdy slyšeli. V tomto článku si vysvětlíme, jakou roli tento pojem hraje nejen ve světě webů, ale také obecně.

Obsah

    Odkaz, někdy též hypertextový odkaz, je v informatice prvek, který umožňuje propojení dvou dokumentů, většinou na internetu. Odkazy slouží k navigaci mezi webovými stránkami, obrázky, dokumenty a dalšími online zdroji.

    Odkaz se skládá ze dvou částí:

    • Text kotvy: Část textu, která je viditelná pro uživatele a na kterou se dá kliknout. Text kotvy by měl jasně a srozumitelně sdělovat, kam odkaz vede. Například O nás.
    • URL adresa: Cesta k cílovému zdroji. URL adresa je jedinečný identifikátor, který jednoznačně určuje umístění souboru na internetu. Například /o-nas.

    Typy odkazů

    Existuje několik typů odkazů, z nichž nejběžnější jsou:

    • Vnitřní odkazy: Odkazují na jinou část téže webové stránky.
    • Vnější odkazy: Odkazují na jinou webovou stránku.
    • Absolutní odkazy: Obsahují celou URL adresu cílového zdroje. Například www.mhwebdesign.cz/o-nas.
    • Relativní odkazy: Obsahují pouze část URL adresy a pro kompletní cestu je nutné doplnit základní URL adresu webové stránky, na které se odkaz nachází. Například /o-nas.

    Funkce odkazů na webu

    Odkazy se na webových stránkách používají z mnoha důvodů:

    • Propojení obsahu: Odkazy umožňují uživatelům snadno se pohybovat mezi souvisejícími i nesouvisejícími informacemi na webu.
    • SEO: Pomáhají vyhledávačům lépe pochopit strukturu a obsah webových stránek, čímž se zlepšuje jejich hodnocení ve výsledcích vyhledávání. S tímto úzce souvisí i téma získávání zpětných odkazů.
    • Provádění akcí: Odkazem lze vyvolat telefonní hovor, e-mail, spuštění aplikace nebo třeba skrýt nepotřebný obsah. Vše záleží na konkrétním využití na webu.

    Vytváření odkazů

    Odkaz se v HTML kódu se vytváří pomocí tagu <a>. Atribut href tagu <a> obsahuje URL adresu cílového zdroje, a text kotvy se uvnitř tagu nachází. Například <a href="www.mhwebdesign.cz">Odkaz na web developera webů a webových aplikací</a>. Výsledek pak vypadá následovně: Odkaz na web developera webů a webových aplikací.

    Při vytváření odkazů je důležité dbát na to, aby:

    • Text kotvy byl relevantní a srozumitelný.
    • URL adresa byla správná a funkční.
    • Odkazy nebyly spamové nebo zavádějící.

    Odkaz je základním prvkem prakticky každé webové stránky. Při vytváření odkazů je důležité dbát na kvalitu a relevanci samotných odkazů, aby Vaše webovky byly užitečné a přátelské k uživatelům.

    Zajímavosti

    Víte, že samotný pojem odkaz je sám o sobě velmi mnohoznačný? A v žádném případě se nejedná o pojem náležící čistě k oblasti digitálních technologií! V informatice se s odkazy setkáme třeba také v databázích, v programovacích jazycích včetně těch objektově orientovaných a mimo svět počítačů se s tímto pojmem můžeme setkat třeba i v právu, konkrétně v případě tématu práva dědického.

    V případě praxe v oblasti vývoje webů a webových aplikací se přirozeně držíme interpretace, že odkaz propojuje dva hypertextové dokumenty.

    Líbil se Vám tento příspěvek? Sdílejte ho!

    Potřebujete poradit s vývojem nebo správou webu? Chcete se na něco zeptat odborníka, nebo zkonzultovat Váš projekt? Chcete si nechat vytvořit prezentační web nebo e-shop?

    Nebo chcete pouze zaslat vzkaz do redakce?

    Zanechte nám zde krátký vzkaz. Ozveme se Vám.

    Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.