Vše, co chcete vědět o vývoji www

Dropshipping

Datum publikování: 28. 11. 2024

Poslední aktualizace: 28. 11. 2024

Přečtěte si, co je to Dropshipping, jak funguje, k čemu je dobrý, a proč byste si jeho provoz (ne)měli vyzkoušet také Vy.

Obsah

    Dropshipping je obchodní model, který umožňuje podnikatelům prodávat produkty bez nutnosti vlastního skladu nebo přímého kontaktu s fyzickým zbožím. Tento model je ideální pro začínající podnikatele nebo malé firmy, protože eliminuje potřebu velkých počátečních investic. Pojďme si přiblížit, jak dropshipping funguje, jeho výhody a nevýhody, a zda je vhodný právě pro Vás.

    Jak funguje dropshipping?

    Princip fungování dropshippingu je poměrně jednoduchý a skládá se z následujících částí:

    1. Výběr produktů a dodavatele. Majitel e-shopu si vybere produkty od velkoobchodníků nebo dodavatelů, kteří podporují dropshipping. Řekněme tedy, že našim zájmem bude prodávat například zubní kartáčky.
    2. Založení e-shopu. Podnikatel vytvoří internetový obchod, kde nabídne tyto produkty zákazníkům. V našem konkrétním případě se tedy hodí vytvořit web, který bude nabízet nejen prodej, ale i například články a návody na téma zubních kartáčků a na témata související – zubní lékařství, péče o ústa a podobně.
    3. Objednávka od zákazníka. Zákazník si objedná produkt prostřednictvím e-shopu.
    4. Předání objednávky dodavateli. Provozovatel e-shopu zašle objednávku a platbu dodavateli. Toto se zpravidla děje automaticky pomocí dropshippingového systému, ale samozřejmě můžete implementovat i jakékoli vlastní řešení této komunikace.
    5. Dodavatel odesílá zboží. Dodavatel doručí produkt přímo zákazníkovi, často pod značkou e-shopu. V praxi to znamená, že balík odeslaný tímto dodavatelem může mít na sobě například logo našeho e-shopu. Po dokončeném prodeji zpravidla dodavatel vyplatí podnikateli smluvenou provizi.

    Výhody dropshippingu

    1. Nízké počáteční náklady. Nemusíte investovat do skladu ani nakupovat produkty předem – narozdíl od běžných obchodních modelů, které fungují většinou na principu nákupu velkého množství produktů, jejich skladování a následném prodeji.
    2. Široký sortiment. Díky spolupráci s více dodavateli můžete nabídnout stovky až tisíce produktů bez starostí o jejich skladování. Celkově, při výběru Vašeho produktového portfolia máte poměrně volné ruce, protože služeb, které podporují dropshippingový prodej, je celá řada.
    3. Flexibilita. K provozování dropshippingu Vám prakticky stačí pouze internetové připojení. Je možné jej provozovat odkudkoli na světě.
    4. Nízké riziko. Platíte pouze za zboží, které si zákazníci objednají. Neprodané produkty Vás nestojí nic. Pokud tedy nic neprodáte, přijdete maximálně o čas, který jste investovali do vývoje a správy Vašeho e-shopu, ale nikoli o peníze za nákup neprodaného zboží.

    Nevýhody dropshippingu

    Bod číslo 0. – dropshipping není nástroj rychlého zbohatnutí! Tento bod píšu čistě z důvodu, že jsem v minulosti měl klienta, který si přečetl výhody dropshippingového prodeje, které byly napsány přímo na stránkách provozovatele konkrétní dropshipping služby, a následně usoudil, že když si nechá vytvořit e-shop, který bude obsahovat co největší množství produktů od všech možných dodavatelů, tak vydělá velké peníze. Bez znalosti toho, jak fungují weby a webový prodej. Bez znalosti účetnictví. Klient téměř nevěděl, co je to marže.

    Za mě osobně je při provozování dropshippingu nejlepší strategie, kdy si vyberete jeden konkrétní produkt nebo jedno konkrétní produktové odvětví, a následně si dáte pořádně záležet na tom, aby Váš web tyto produkty dobře odpromoval. A to i lidem, kteří jej třeba ani nechtějí zakoupit, ale pouze například hledají nějaký návod nebo vysvětlení. Pokud totiž máte e-shop tohoto typu, nejspíš Vám bude záležet i na věcech jako je SEO.

    I tak ale považuji rozjezd dropshippingového e-shopu za poměrně náročný úkol hodný práce webového specialisty. Pokud tedy o něčem takovém uvažujete, mějte prosím reálná očekávání. To, že nemusíte řešit náklady skladu neznamená, že rychle zbohatnete.

    Na druhou stranu je nutné uvést, že mít dobře fungující dropshippingový e-shop je velké terno, které Vám může přinést nezanedbatelný úspěch. Pouze k tomu nevede tak snadná cesta, jak se může na první pohled laikovi zdát.

    Ale teď už tedy k obecným nevýhodám

    1. Nízké marže. Politika určování marží je různá v závislosti na využití konkrétní dropshippingové služby, případně vlastního řešení. Mainstreamový pohled na toto téma je takový, že konkurence v dropshippingovém prodeji může být vysoká, což následně tlačí ceny a zisky dolů.
    2. Závislost na dodavatelích. Je-li Váš dodavatel nespolehlivý nebo nějakým způsobem nekvalitní, můžete se to odrazit i na reputaci Vašeho e-shopu a negativně ji ovlivnit, přestože vy sami za problémy dodavatele nemůžete. Typickými problémy mohou být problémy s dostupností zboží, zpožděné dodávky, případně nízká kvalita dodaného produktu.
    3. Nejste v procesu. Jednoduše, nemáte kontrolu nad balením, expedicí ani kvalitou produktů. Toto může být výzvou při následném řešení reklamací. Na druhou stranu je vhodné uvést, že některé dropshippingové služby mají vyřešenou i reklamační logistiku a související služby.
    4. Náročný zákaznický servis. I když chybu udělá dodavatel, zákazník ji bude připisovat Vám.

    Jak začít s dropshippingem?

    1. Vyberte vhodný produkt. Zaměřte se třeba na zboží, které má stabilní poptávku.
    2. Najděte spolehlivého dodavatele. Mezi oblíbené platformy patří například AliExpress, Oberlo nebo Printful.
    3. Nechte si vytvořit e-shop. Vytvořte si, nebo si poptejte tvorbu e-shopu na míru, který bude splňovat základní předpoklady pro úspěšnou realizaci Vašeho záměru. V případě použití platforem a softwarů, jako jsou WooCommerce, nebo třeba Shopify si zvyšujete šanci na snadnější integraci dropshippingové služby do Vašeho webu. Dropshippingové služby totiž často nabízejí softwarová napojení na populární e-shopové systémy.
    4. Zaměřte se na marketing. Investujte do SEO, reklam na sociálních sítích a obsahového marketingu, abyste přilákali návštěvníky. Bez návštěvníků to nepůjde.

    Pro koho je dropshipping vhodný?

    Dropshipping je ideální pro jednotlivce, kteří chtějí začít podnikat s minimálními investicemi. Hodí se také pro ty, kdo mají zkušenosti s digitálním marketingem a chtějí vyzkoušet různé tržní segmenty. Pokud však hledáte vyšší zisky nebo chcete mít plnou kontrolu nad dodávkami, může být lepší zvážit tradiční e-commerce model.

    Hodí se také zmínit, že velkou výhodou při provozování dropshippingového e-shopu je základní znalost správy webu, programování a marketingu. Pokud tedy s weby nemáte žádné zkušenosti, raději si nechte poradit od profesionála.

    Závěrem

    Dropshipping představuje skvělý způsob, jak začít podnikat online bez vysokých nákladů. Tento model však není bez rizik a vyžaduje pečlivé plánování, výběr dodavatelů a efektivní marketing. S dobře promyšlenou strategií může být dropshipping cestou k úspěšnému e-commerce podnikání.

    Líbil se Vám tento příspěvek? Sdílejte ho!

    Potřebujete poradit s vývojem nebo správou webu? Chcete se na něco zeptat odborníka, nebo zkonzultovat Váš projekt? Chcete si nechat vytvořit prezentační web nebo e-shop?

    Nebo chcete pouze zaslat vzkaz do redakce?

    Zanechte nám zde krátký vzkaz. Ozveme se Vám.

    Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.